Tweestijlige maand meidoorn

dag 266

De maand meidoorn is begonnen en loopt uit op twee stijlen. Groen en zacht. Het is nacht. ‘Dat donkerblauw in de lucht, vlak nadat de zon is ondergegaan, dat vind ik een mooie kleur,’ zegt Alexandra vanavond. Ondertussen is het pikdonker en ik luister naar een wat krakerige maar schitterende opname van Rachmaninoff die ‘Nocturne’ speelt van Chopin. Alexandra is in diepe rust.

EA 1 mei 2012

Zou ze vannacht weer dromen dat ze naar Egypte gaat? Ik zet ‘Lacrimosa’ op van Mozart. Voor de gelegenheid heb ik Alexandra’s koptelefoon geleend. Even later luister ik naar ‘Tristesse’ van Chopin. Tweestijlig meidoorntje houdt van muziek, zoveel is me wel duidelijk. Maar houdt ze alleen van klassieke muziek? Hoe tweestijlig is ze werkelijk? Luister maar naar ‘Almost blue’ van Chet Baker. Hiermee is het bewezen. Zij is het tweestijligste meidoorntje van allemaal. Ze stuurt een stille avondgroet de wereld in, hoopt op een prachtige lente, een eindeloze zomer, een kleurrijke herfst en een wervelende winter. Maar nu eerst slapen. Dromen. Have a happy flight! ‘Almost blue. Almost you.’